Vanliga frågor

En guide till Triathlon för nybörjare

Triathlon är en av de tuffaste uthållighetssporterna som finns. Loppet består av tre moment

som utförs i en följd:

  • Simning
  • Cykel
  • Löpning

Det är utmanande, tufft, omväxlande och roligt. Och det passar faktiskt alla, från vanliga motionärer till triathlontokar.

Innan start

skall du hämta ut ditt startkuvert på tävlingskansliet. Ditt startkuvert innehåller PM med all nödvändig information samt hålltider, en badmössa, två nummerlappar, märklappar till cykel + hjälm, och ett chip.

  • – Chipet skall bäras på höger vrist genom hela triathlontävlingen. Det är detta chip som gör att du får din tid registrerad.
  • – Badmössan skall bäras under simmomentet
  • – Nummerlapp får ej bäras under simmomentet. Den skall däremot bäras väl synlig bakifrån under cykelmomentet, och väl synlig framifrån under löpmomentet. För att underlätta detta finns en smart uppfinning kallad ”Nummerlappsband”.

Antingen köper man ett sådant, eller så gör man ett eget av resårband, eller så får man ha dubbla nummerlappar på en t-shirt. Det sistnämnda alternativet är egentligen inget alternativ, då man förlorar en massa tid när man ska ta på sig tröjan efter simmomentet 🙂

När du hämtat ut ditt startkuvert är det dags att invänta din tid för incheckning av cykel. När incheckningen har öppnat för din tävlingsklass, är det dags att bege sig tillväxlingsområdet. Där finns domare och funktionärer på plats för att kontrollera följande:

  • – Att du har en godkänd hjälm, som går att knäppa och sitter bra på ditt huvud.
  • – Att din cykel har bromsar som fungerar.
  • -Att du har din nummerlapp och chip nära till hands.

I växlingsområdet kommer ditt startnummer att ha en egen plats. Där placerar du din cykel, hjälm, dina skor och annat som du vill ha med dig under cykel- och löpsträckan. Observera att användande av MP3-spelare eller liknande är förbjudet genom hela tävlingen.

När allt detta är gjort, är det dags att värma upp och bege sig till simstarten. Innan du får gå i vattnet ska du bli avprickad av funktionär vid startområdet. Dessa funktionärer stämmer av ditt startnummer mot startlistan och gör en notering om att du gått i vattnet. Detta är en säkerhetsåtgärd för att vi sedan skall veta att alla kommit upp ur vattnet.

 

Simning

Det första delmomentet i en triathlontävling. Man simmar i öppet vatten (med några få undantag), det vill säga att man simmar i en sjö, en å eller i havet.

På Arvika triathlon finns det två olika simsträckor, kort motion simmar 400 meter medan lång motion simmar 1500 meter.

Under startmomentet kan det bli ganska trångt i vattnet, då alla i samma klass startar samtidigt. Det kan innebära att det i de populäraste klasserna kan vara över hundra ivriga personer som sticker iväg samtidigt. Är du förstagångs-triathlet kan det vara smart att vänta en liten stund och sedan sticka iväg, för att du får plats och utrymme till att simma i ditt eget tempo på en gång.

Cykel

Moment två i triathlon. Men cykelmomentet föregås av en snabb växling från simmomentet. Denna växling innebär att man springer eller går upp ur vattnet, till växlingsområdet där man snabbt drar på sig hjälmen följt av lämpliga skor att cykla i, och sedan sticker iväg. Regler i växlingen:

  • – Badmössan skall lämnas på anvisad plats, alternativt tas med till din egen plats iväxlingsområdet.
  • – Du får inte röra din cykel innan du tagit på dig din hjälm och knäppt den.
  • – Du måste lägga din eventuella våtdräkt och simglasögon på din egen plats.

För att spara tid, finns det så kallade tri-shorts alternativt triathlondräkt att klä sig i när man genomför en triathlon. Dessa kläder kan man med fördel bära genom hela triathlonloppet, utan att byta om. Du måste dock enligt reglemenetet ha kläder på överkroppen under cykel- och löpmomentet. Under cykelmomentet måste du bära din hjälm, från det att du tar din cykel i växlingsområdet, fram till dess att du åter parkerat den på din plats i växlingsområdet.

På Arvika triathlon finns två cykeldistanser. Kort motion, ungdom och stafett cyklar 20 kilometer. Elitklasserna, masters samt lång motion cyklar 40 kilometer.

OBS! I år kommer drafting ej att vara tillåtet. D.v.s. i cykling måste man hålla 10m avstånd till cyklisten framför.

Löpning

Det tredje och avslutande momentet i en triathlon. Även detta moment föregås av en växling, nu från cykel till löpning. När du avslutat cykelmomentet kommer det finnas en tydlig linje i marken, där du måste stanna ochkliva av din cykel. Därefter ska du springa eller gå med din cykel åter till din plats i växlingsområdet, parkera cykeln och därefter ta av dig din hjälm. Sedan är det dags förlöpning!

På Arvika triathlon finns två olika löpsträckor. Kort motion, ungdom och stafett springer 5 kilometer. Lång motion, masters samt elit springer 10 kilometer